Nieuws

3e plaats in Amsterdam

Geplaatst door Mike (mike) op Sep 09 2010
Nieuws >>

Zondag was het weer zover. Mijn derde sprint van het jaar. Zaterdag eerst nog een halve dag gewerkt bij Autowas Twente. Daarna heb ik al mijn spullen bij elkaar gezocht. Ik hoorde van Mike dat wij namelijk zondagochtend om 10 over half 8 moesten keuren. Michael en Gea moesten half 9 keuren, dus ik moest zelf mijn spullen mee nemen in de trein. Erg veel ging er niet goed zaterdag. Ik denk dat het stiekem al de zenuwen waren die er toch wel zaten. Na twee uur treinen kwam ik eindelijk aan bij Mike.

Zaterdagavond hadden we eerst nog een bruiloft van de familie Bleijenberg. Hier gebbq-ed. Dit was erg gezellig. Tegen een uur of 10 zijn Mike en ik toch maar vertrokken. Zondag zouden we er om 5 uur uit moeten om vervolgens om half 6 te kunnen vertrekken.
 
Zondagochtend. 5 uur gaat de wekker. Opstaan, kleren aan en de laatste dingen regelen. Om half 6 waren onze monteurs er en konden we vertrekken. Na ongeveer een uurtje kwamen we aan in Amsterdam. Terwijl de jongens de auto van de trailer haalde, zijn Mike en ik naar de documentencontrole gegaan. Dit ging vrij snel. Daarna stickers geplakt om vervolgens naar de technische keuring te gaan. Ook dit ging vrij snel, afgezien het commentaar weer op de motorkap. Dit gaan we voor de volgende rally of sprint dus ook nog maar eens goed uitzoeken.
 
Na dit alles zijn we naar het serviceterrein gereden om onze plek op te zoeken. Ik had Gea al zien lopen en op de service stonden Michael, Henk, Gea en Roy ook al met de Volvo. Naast hun stond de groene Volvo turbo en daarnaast was onze plek. Lekker dicht bij elkaar dus. Na een broodje en wat geklets zijn Mike en ik de proeven gaan verkennen. De eerste proef was niet zo heel lang. Dit was een rondkoers. 2 keer rond en de derde keer eruit. Daarna zijn we naar de volgende proef gereden om ook deze te verkennen. Dit was ook een rondkoers, maar wel een stuk langer. Nadat we deze ook op papier hadden staan zijn we terug gegaan naar de service.
 
Ongeveer 5 minuten later kwamen ook Michael en Gea weer op de service aan rijden. We hadden nog 2 uur, dus hebben we maar een pot koffie gezet. Onze service jongens hadden hier ook wel zin aan. En daarna begon het wachten. Ik begon ondertussen toch wel steeds nerveuzer te worden. Na de crash in Hardenberg had ik nog geen sprint weer gereden. Ook al heb ik geen bomen gezien op de proef, die containers waren ook wel erg groot. Na een tijdje hoorde ik van Mike dat we 13.33 moesten starten. Toen even de gordels gesteld en nog gauw even een Boelsbak opgezocht. Daarna omkleden en de laatste checks doen. Vlak voor we weg reden van de service begonnen eindelijk de zenuwen wat minder te worden.
 
Bij de eerste proef aangekomen waren de zenuwen eigenlijk zo goed als weg en kreeg ik er zin in. Om 13.33 gaf ik mijn kaart af om vervolgens mijn officiële starttijd te krijgen. Aan de start werd afgeteld en weg waren we. 1 bocht en ik zat er weer helemaal in. Geen zenuwen, alleen maar een goed gevoel. De eerste ronde voelde goed en snel aan. De auto kleefde aan de weg en de remmen deden precies wat ze doen moesten. Alles voelde goed en ging goed tot bij de start van de rondkoers. Een rode vlag. Dit kon niet veel goed betekenen. De auto voor ons en een stuk of drie achter ons werden stil gezet. Wat is er aan de hand? Er scheen een marshal aangereden zijn en rallyauto’s op elkaar gecrashed te zijn. Alleen door een miscommunicatie werd duidelijk dat dit op de andere proef was. De auto’s op de proef waaronder Mike en ik mochten onze ronde rustig afrijden en onze weg vervolgen naar proef twee. Helaas maar 1 ronde van KP1 gereden dus.
Bij KP2 aangekomen was het een chaos. Publiek wat alle kanten op liep. Auto’s die niet meer op startvolgorde stonden, wilde verhalen, gewoon chaos. We kregen te horen dat we allemaal terug moesten naar de service tot nader bericht. Bij de tijdcontrole voor de service kregen we al wel een tijd, maar het was dus nog afwachten wat er ging gebeuren. Na ongeveer een uurtje koffie leuten, sigaretjes roken en een beetje rondlopen kwam de info auto langs met de mededeling dat het programma vervolgd zou worden.
 
14.28 hebben we ons weer gemeld bij de tijdcontrole net buiten de service. Hier werd meegedeeld dat ze ons zo goed mogelijk in volgorde weer van start wilden laten gaan en dat de starttijd die we hadden gekregen niet gelde. De tweede proef is geneutraliseerd en op de eerst proef zouden we een tijd krijgen van de organisatie omdat we hier een rode vlag gekregen hadden. De overige 4 proeven werden nog wel verreden. Na een tijdje gewacht te hebben ( we waren startnummer 73, dus er moesten nog redelijk wat auto’s voor ons ingepast worden), konden we naar KP3 toe. Weer netjes op tijd aan de start. Voordat we van start gingen zagen we de VW nog een ton omrijden die bij de start in de bocht stond. Een official kwam gelijk even melden dat we in deze bocht voorzichtig moesten zijn omdat het glad kon zijn. Nu konden we deze proef helemaal rijden. Het ging weer erg snel en strak. Na twee rondes eruit. Tijd: 4.56.
 
Daarna door na KP4. Daar aangekomen zagen we een heel lange rij. Oftewel helemaal naar voren lopen om de tijd op te halen. Even gauw gevraagd wat er was gebeurd omdat er zo’n rij stond. Dit kwam doordat ze nog bezig waren geweest met het onderzoek afronden na het ongeval. Na een klein uurtje konden we van start. Ook deze proef ging erg goed en snel. De hairpin’s gingen wel iets lastiger. De banden die onder de bmw zaten hadden erg veel grip waardoor Mike hem niet goed om kon gooien.
 
Terug op de service even een tijd gezeten. Ik vond het erg leuke proeven, maar ook wel erg zwaar. Vooral de tweede lange proef viel niet echt mee. Aan de auto hoefde niet veel te gebeuren. Doordat we de eerste twee proeven amper gereden hadden, hoefde er zelfs geen benzine in. Na een klein uurtje was het tijd voor de laatste omloop. Ook KP5 ging weer erg snel en erg lekker. We waren maar 2 seconden langzamer dan de eerste keer. Hier waren we dus erg blij mee want beide keren zaten we onder de 5 minuten. Snelle tijd dus.
 
Daarna de laatste lange proef. KP6. Daar aangekomen weer een lange rij. Langer dan toen we KP4 moesten rijden. Oftewel weer lopen om mijn tijd op te halen. Daar zag ik net startnummer 26 vertrekken. Dus we moesten nog wel een tijdje weer wachten. Ook moesten de mensen die gefinished waren er tussendoor om over het podium af te kunnen sluiten. Na ongeveer een uur was het tijd om te starten voor de laatste proef. Ook deze proef ging erg lekker, tot de tweede ronde. Bij het splitsingspunt stond een Colt dwars. Hier moesten we dus rustig aan doen. Uiteindelijk zonder problemen de finish over. Even een ontlading omdat we het gehaald hadden en toen richting het finishpodium gereden. Er waren niet veel mensen meer, maar onze grote vriend Bastiaan stond samen met Linda bij het podium ons op te wachten. Erg leuk! Daarna vertrokken naar de service.
 
Bij de service aangekomen hadden onze monteurs de tent al afgebroken en de spullen netjes opgeruimd. De auto werd ook opgeladen. Gea en Michael hadden de spullen al ingepakt omdat zij na KP4 erachter kwamen dat een deel bij het stuur was afgebroken waardoor het niet verantwoord was om verder te rijden. Daar werd Mike gebeld dat de organisatie ons voor KP1 een tijd had toegekend van 5.56. Hier waren wij het niet mee eens omdat beide keren wij op die proef onder de 5 minuten hadden gereden. Nadat we het contactpersoon van de rijders hadden gebelt en dit uit hadden gelegd, is de tijd toch nog veranderd in 4.56. Hier waren wij ook erg blij mee, want dit kon ons een plek schelen. Uiteindelijk zijn hebben we de derde plek behaald. Helaas geen beker omdat we met 6 man in onze categorie reden, maar toch een erg goed resultaat. Op na de volgende wedstrijd.
 
Hierbij wil ik de monteurs bedanken die ons geholpen hebben deze dag met de auto op de weg te houden. Ook de sponsoren bedankt. Zonder jullie zouden wij niet kunnen rijden. En natuurlijk al de andere mensen die ons tijdens deze sprint hebben ondersteund.

Groeten Kimberley

Laatst vernieuwd: Sep 09 2010 om 12:46

Terug
Inloggen